تعریف مرمت
 
درباره وبلاگ


خوش آمدید : فروش ( پیش فروش ) آپارتمان در خیابان فرشته تهران : جهت اطلاع از قیمت آپارتمان ها و بازدید پروژه با شماره های 02166122699 – 02166122692 -09109808524 حوزه فروش تماس حاصل فرمایید. https://sites.google.com/site/farasazehgostar/apartment-1 فروش آپارتمان سند اداری و واحدهای , مغازه , تجاری در خیابان آزادی تهران https://sites.google.com/site/farasazehgostar/apartment-5 فروش واحد های تجاری و آپارتمان های اداری در بر خیابان آزادی تهران : مغازه های داخل پاساژ مناسب برای موبایل ، کامپیوتر ، صنایع دانش بنیان ، صنایع پزشکی ، دندانپزشکی ، علوم آزمایشگاهی و داروسازی واحد های اداری در متراژ های 60 الی 110 متر مناسب برای دفاتر کلیه شرکت ها اول منطه زوج و فرد طرح ترافیک با تامین پارکینگ 100 درصد و دسترسی مترو ، BRT جهت اطلاع از قیمت آپارتمان ها و بازدید پروژه با شماره های 66122699 – 66122692 - 66120538-09109808524 حوزه فروش تماس حاصل فرمایید. #تهران #اداری #تجاری #مسکونی #مغازه #آپارتمان #ملک #املاک #خرید #فروش #قیمت #مغازه #فرشته #برج #رامسر #ویلا #قیمت آپارتمان #شمال https://sites.google.com/site/farasa رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد - قیمت آپارتمان در تهران , قیمت آپارتمان در تهران همشهری , قیمت آپارتمان در تهران همشهری آنلاین , قیمت آپارتمان در تهران روی دیوار , قیمت آپارتمان در تهرانپارس , قیمت آپارتمان در کیش , قیمت آپارتمان در شهرک غرب , قیمت آپارتمان در شهرک اکباتان , قیمت آپارتمان , جدول قیمت آپارتمان در تهران , جدول قیمت آپارتمان مناطق تهران , جدول قیمت مسکن در مناطق تهران , جدول افزایش قیمت مسکن مهر , جدول قیمت مسکن در مناطق تهران , قيمت مسكن در مناطق مختلف تهران+جدول , قيمت مسكن در تهران , قيمت مسكن در سال 94 , قیمت آپارتمان در تجریش , قیمت آپارتمان در شمال تهران , قیمت خانه در شمال تهران , قیمت مسکن در شمال تهران , قیمت مسکن در شمال شرق تهران , اطلاعیه پیش فروش آپارتمان اداری و مغازه تجاری در بر خیابان آزادی تهران https://sites.google.com/site/farasazehgostar/ #تهران #اداری #تجاری #مسکونی #مغازه #آپارتمان #ملک #املاک #خرید #فروش #قیمت #مغازه #فرشته #برج #رامسر #ویلا #قیمت آپارتمان #شمال https://sites.google.com/site/farasa
پیوندهای روزانه


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 108
بازدید دیروز : 106
بازدید هفته : 214
بازدید ماه : 1020
بازدید کل : 1020
تعداد مطالب : 554
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

خوش آمدید : فروش ( پیش فروش ) آپارتمان در خیابان فرشته تهران : جهت اطلاع از قیمت آپارتمان ها و بازدید پروژه با شماره های 02166122699 – 02166122692 -09109808524 حوزه فروش تماس حاصل فرمایید. https://sites.google.com/site/farasazehgostar/apartment-1 فروش آپارتمان سند اداری و واحدهای , مغازه , تجاری در خیابان آزادی تهران https://sites.google.com/site/farasazehgostar/apartment-5 فروش واحد های تجاری و آپارتمان های اداری در بر خیابان آزادی تهران : مغازه های داخل پاساژ مناسب برای موبایل ، کامپیوتر ، صنایع دانش بنیان ، صنایع پزشکی ، دندانپزشکی ، علوم آزمایشگاهی و داروسازی واحد های اداری در متراژ های 60 الی 110 متر مناسب برای دفاتر کلیه شرکت ها اول منطه زوج و فرد طرح ترافیک با تامین پارکینگ 100 درصد و دسترسی مترو ، BRT جهت اطلاع از قیمت آپارتمان ها و بازدید پروژه با شماره های 66122699 – 66122692 - 66120538-09109808524 حوزه فروش تماس حاصل فرمایید. #تهران #اداری #تجاری #مسکونی #مغازه #آپارتمان #ملک #املاک #خرید #فروش #قیمت #مغازه #فرشته #برج #رامسر #ویلا #قیمت آپارتمان #شمال https://sites.google.com/site/farasa رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد - قیمت آپارتمان در تهران , قیمت آپارتمان در تهران همشهری , قیمت آپارتمان در تهران همشهری آنلاین , قیمت آپارتمان در تهران روی دیوار , قیمت آپارتمان در تهرانپارس , قیمت آپارتمان در کیش , قیمت آپارتمان در شهرک غرب , قیمت آپارتمان در شهرک اکباتان , قیمت آپارتمان , جدول قیمت آپارتمان در تهران , جدول قیمت آپارتمان مناطق تهران , جدول قیمت مسکن در مناطق تهران , جدول افزایش قیمت مسکن مهر , جدول قیمت مسکن در مناطق تهران , قيمت مسكن در مناطق مختلف تهران+جدول , قيمت مسكن در تهران , قيمت مسكن در سال 94 , قیمت آپارتمان در تجریش , قیمت آپارتمان در شمال تهران , قیمت خانه در شمال تهران , قیمت مسکن در شمال تهران , قیمت مسکن در شمال شرق تهران , اطلاعیه پیش فروش آپارتمان اداری و مغازه تجاری در بر خیابان آزادی تهران https://sites.google.com/site/farasazehgostar/ #تهران #اداری #تجاری #مسکونی #مغازه #آپارتمان #ملک #املاک #خرید #فروش #قیمت #مغازه #فرشته #برج #رامسر #ویلا #قیمت آپارتمان #شمال https://sites.google.com/site/farasa

ملک ,خرید ملک , خرید مسکن , آپارتمان , خرید آپارتمان , خرید ملک در تهران , قیمت آپارتمان سال 95 تهران 09361014411
قیمت آپارتمان سال 95 تهران ، ملک ,خرید ملک , خرید مسکن , آپارتمان , خرید آپارتمان , خرید ملک در تهران ,فروش واحد تجاری در خیابان آزادی , بورس واحد های تجاری مخصوص لوازم پیشرفته پزشکی , دندانپزشکی , مغازه فروش وسایل دندانپزشکی , واحد تجاری اداری وسایل پزشکی و دندانپزشکی , پاساژ تخصصی وسایل پزشکی و دندانپزشکی ، خرید و فروش آپارتمان های اداری در تهران ، بورس تخصصی صنایع پزشکی دندانپزشکی علوم آزمایشگاهی و داروسازی , شرکتهای مواد اولیه , تولید کننده وبازرگانی در رشته های دندانپزشکی ,تجهیزات پزشکی , تجهیزات علوم آزمایشگاهی , داروسازی و زیست فناوری ،آپارتمان اذاری, apartment ,آپارتمان , فروش آپارتمان , خرید آپارتمان , شمال , شمال تهران , فرشته , خیابان فرشته , آپارتمان خیابان آقا بزرگی , خرید آپارتمان در خیابان فرشته تهران , فروش آپارتمان در خیابان فرشته تهران , شمال شهر , تجریش , میدان تجریش ,الهیه , خیابان ولیعصر , خیابان ولیعصر تهران , پارک وی , بلاتر از چهار راه پارک وی , خیابان مقدس اردبیلی , ولنجک , خیابان ولنجک , خیابان آقا بزرگی , خیابان کامران , اداری , آپارتمان سند اداری , قیمت , قیمت آپارتمان
7 مرداد 1393برچسب:, :: 17:50 ::  نويسنده : فراسازه گستر - حیدری

تعریف مرمت

تعریف مرمت : - واژه‌ای است کلی، مشخص، مداخله‌های فنی ـ عملیکه به منظور تضمین تدام حیات یک اثر هنری صورت می‌گیرند.

 

- مرمت آن لحظه شناسائی یک اثر از لحاظ ترکیب فیزیکی و تاریخی، هنری، بمنظور انتقال به آینده را تشکیل می‌دهد... روندی انتقادی و سپس اقدام خلاقانه، یکی به عنوان جدایی ناپذیر از دیگری.

 

- مرمت عبارت از لحظه شناسایی یک اثر از نظر ترکیب فیزیکی و تاریخی و هنری، به منظور انتقال به آینده.

 

بایستی توجه داشت که عبارت مرمت برای مجموعه اعمالی که بمنظور حفاظت از یک اثرارزشمند تاریخی عنوان می شود بسیار اندک می باشد و بهتر خواهد بود که از عبارت حفاظت که معادل واژه لاتین(conservation)است استفاده شود این واژه و واژگان معادل دیگر ،در منشور بورادر استرالیا (1999میلادی)این گونه تعریف شده است: حفاظت( Conservation) به معناي كليه روش‌ها و فرآيندهاي توجه به يك مكان براي حفظ اهميت فرهنگي آن به كار مي‌رود، كه شامل نگهداري و بر اساس اوضاع و احوال احتمالاً شامل مراقبت، مرمّت، بازسازي و سازگاركردن و عموماً تركيبي از موارد فوق است.

 

نگهداري( Maintenance )به معناي مراقبت و حفظ دايمي بافت، محتوي و جايگاه قرارگيري يك مكان است، و بايد آن را با تعمير متمايز دانست. تعمير مستلزم مرمّت و بازسازي است و بر همين اساس بايد ملاحظه‌شود.

 

مراقبت ( Preservation)به معناي نگهداري از بافت يك مكان به شكل فعلي خود و به تأخير‌انداختن فساد و ويراني آن است.

 

مرمّت ( Restoration)به معناي بازگرداني بافت موجود يك مكان به وضعيتي قبلي، از طريق برداشتن افزوده‌ها يا سرهم بند كردن اجزاء آن، بدون بهره‌گيري از مصالح جديد است.

 

بازسازي ( Reconstruction)به معناي بازگرداني يك مكان به وضعيتي شناخته شده‌است و وجه تمايز آن، به كارگيري مصالح(كهنه يا نو) در بافت مي‌باشد، كه نبايد آن را با بازآفريني يا بازسازي فرضي، كه خارج از حوزه‌اين منشور است، اشتباه كرد.

Link

 

 

تعریف مرمت:

به گفتة سعید فلاح فر مرمت عبارت است از "اصلاح وضعیت بنا بدون دخالت مواد جدید." (فرهنگ واژه های معماری سنتی ایران، فلاح فر، ص 207)

موادی از قطع نامة ونیز که به طور کلی در مورد مرمت میراث فرهنگی می باشد چنین است:

"ماده 5: مسئلة حفظ بناهای تاریخی به خاطر استفاده ای که بناها می توانند به جامعه برسانند آسان می گردد. این چنین هدفی بسیار نافع است اما نباید قیافة اصلی بنا و کارکرد آن را بر هم زند. لذا چنانچه تحولات زندگی و تغییر نحوة استفاده دخالت هایی را در بنا ایجاد می کند، این دخالت ها باید در چهار چوب شرایط بالا انجام گیرد.

ماده 9: مرمت شیوه ای است که باید شخصیت فوق العاده ای را دارا باشد و هدف آن کشف و نگهداری ارزش های تاریخی و ظاهری بناهای باستانی بوده و این عمل بر مبنای احترام بر اساس کیفیت قدیمی بنا و بر مستندات اصیل آن استوار می باشد. عمل مرمت می بایست هنگامی که فرضیه ها و احتمالات در وجود اجزای آن آغاز می گردد، متوقف شود. همیشه قبل از آغاز عملیات مرمت باید مطالعات تاریخی و تحقیقات باستان شناسی دربارة بنای مورد نظر انجام گیرد.

ماده 12: اجزایی که به منظور جایگزین نمودن قسمت های از بین رفته به کار می روند باید در نهایتِ هماهنگی با بنا باشند و از طرف دیگر طوری اجرا شده که بتوان مجموع آنها را از قسمت های اصلی تشخیص داد و در عین حال به بنا حالت تصنعی ندهد، خواه به حالت و شکل هنری و خواه به جنبه های تاریخی آن." (لزوم توجه و حفظ اصالت سازه های کهن آبی، فرهنگی، سایت خبری آفتاب.)

 

تعریف حفاظت: جان فدر در مورد آسیب های کتابخانه ای می گوید: "برای ما حفاظت عبارت است از مفید ساختن کتابخانه ها، یعنی حفاظت از منابع تا زمانی که مورد احتیاج باشند." (آسیب شناسی مواد کتابخانه ای، هاروی، ص 17)

اینا برتراند نیز در مورد حفاظت می گوید: "حفاظت، بدون داشتن هدف(یعنی استفاده) مفهومی تو خالی است." (آسیب شناسی مواد کتابخانه ای، هاروی)

به گفتة راس هاروی: "اصطلاح های حفاظت و نگهداری در چند سال گذشته، به جای یکدیگر مورد استفاده بوده اند. در حال حاضر اصطلاح حفاظت معمول است که دارای مفهومی جامع می باشد. در صورتیکه نگهداری و مرمت دارای مفهوم اخص هستند. باید توجه داشت که در ادبیات و متون قبل از اوایل دهة 1980 از این اصطلاحات آن گونه که به تازگی استفاده می شود، استفاده نمی کردند." (آسیب شناسی مواد کتابخانه ای، هاروی، ص 18.) برای مثال به اصطلاحات شورای مشورتی حفاظت ملی ایالات متحده در سال 1983 توجه کنید: "در اینجا لغت نگهداری یک مفهوم کلی است و شامل بررسی (رسیدگی به ماده مورد نظر)، حفاظت (اقداماتی که بتوان فرسودگی را از طریق کنترل محیط و یا اصلاح ساختار به تعویق انداخت)، مرمت (یعنی اقداماتی که برای به حالت اول در آوردن منبع یا ماده کهنه و پاره با حداقل کاهش ارزش تاریخی و زیبایی آن) می باشد." (آسیب شناسی مواد کتابخانه ای، هاروی، ص 18).

برای کریستوفر کلارکسون، متخصص انگلیسی حفاظت و نگهداری، کلمة حفاظت یک فرایند تخصصی بوده و به مفهوم امن و نیز قابل استفاده کردن موادی است که در طول زمان از بین می روند. کلارکسون سه اصطلاح مرمت، نگهداری و حفاظت را در جمله ای چنین شرح می دهد: "مرمت شامل تغییرات زیادی است و نگهداری کمترین تغییرات و حفاظت شامل هیچ تغییری نیست."

نویسندة انگلیسی دیگری به نام دیانا گریم وود جونز13 تمایز دیگری را بین لغات حفاظت و نگهداری قائل است. به نظر وی: "اصطلاح حفاظت به مفهوم حفظ محتوای منبع یا ماده می باشد در صورتی که کلمة نگهداری اصولاً مربوط به اقداماتی است که برای حفظ ساختار و زیبایی های فیزیکی یک اثر انجام می گیرد."14 بعد از اینکه تصمیم به حفظ و نگهداری یک ماده گرفته شد، سئوال بعدی این است که آیا آن ماده باید در شکل و حالت اولیه نگهداری شود یا بهتر است آن اثر فکری و معنوی به قالب با دوام تری تغییر داده شده و نگهداری شود. "حفاظت و نگهداری یک اثر مصنوع موقعی ضرورت دارد که آن اثر ارزش بخصوصی داشته باشد."15 برای مثال قدیمی، زیبا، کمیاب و دارای اهمیت تاریخی یا دارای ارزش لحظه ای باشد. به گفتة احمد ماه وان: "تجلی اندیشة هر ملت در هنر آن نمایان است و آثار هنری هر دوران نمایی از تفکر، اعتقادات، آداب و سنن آنان را بازگو می کند که به عنوان میراث گذشتگان به ما رسیده و هر تغییر و باز نگری و یا امحاء آن در واقع دست کاری و تحریف و تغییر در تاریخ است." (مجموعه مقالات پنجمین همایش حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و تزئینات وابسته به معماری، ماه وان، ص 295).

در کتابی با عنوان راهنمای حفاظت و نگهداری (RLG PreservationManual) اطلاعات و فهرست کاملی از ملاحظات و بررسی دربارة حفظ آثار معنوی به شکل اولیه وجود دارد.

 

مرمت، حفظ و نگهداری:

با توجه به اینکه آثار هنری و تاریخی با گذشت زمان و عوامل مخرب آسیب دیده و فرسوده میگردند، لذا به نظر می رسد که مرمت، حفظ و نگهداری این گونه آثار یکی از مهم ترین برنامه های هر جامعه ای است که صاحب چنین آثار با ارزشی می باشد.

در آسیب دیدن یک شئ، یا تخریب آن عوامل متعددی میتوانند دخیل باشند که از آنها با عنوان مکانیزم های تخریب یاد می کنیم. اساسی ترین کار قبل از هر اقدام مرمتی تشخیص ضایعه، عارضه یا آسیب است. در این میان کهولت و فرسودگی شرایط مناسبی را برای عوامل تخریب فراهم می کند. میزان رطوبت، تغییرات مداوم درجه حرارت، عوامل جوی و ... همگی مقاومت اثر پیر و فرسوده را تضعیف می کنند. طبعاً این مقاومت حد معینی دارد و مجموعه عوامل تخریب مخل ادامة زندگی اثر می شوند. بنابراین مشاهدة آسیب و عارضه در اشیاء، دال بر وجود عدم تعادل است. در چنین شرایطی عامل تخریب باید ریشه یابی شود. به طور کلی عوامل تخریب مجموعه ای از کنش ها و آسیب ها هستند که در تغییر شکل و تخریب اثر یا شئ مؤثر واقع می شوند. نحوة مرمت اثر نیز بستگی به نوع این عوامل مخل و مخرب دارد. پس از تشخیص عامل تخریب است که در مورد چگونگی مرمت، حفظ و نگهداری آن اثر طراحی و اقداماتی را در نظر میگیریم. هم چنین اطلاع داشتن از ساختار و تکنیک ساخت شئ کمک بزرگی در مرمت میباشد.

مکانیزم های تخریب:

مکانیزم های تخریب را میتوان در چهار گروه اصلی طبقه بندی کرد. این سه گروه عبارتند از:

 

ـ فیزیکی: منجر به تغییر ظاهری یک شئ می گردد، مثل شکستن شیشه.

 

ـ مکانیکی: آسیب هایی که بر اثر وارد شدن نیروهای خارجی ایجاد می شود مثل خراشیدن سطح یک اثر.

 

ـ شیمیایی: در اثر این نوع آسیب ها ماهیت شئ دچار تغییر می گردد، مثل زنگ زدن آهن.

 

ـ بیولوژیکی: به کلیة آسیب هایی که در اثر فعالیت موجودات زنده به شئ وارد می شود، اطلاق می گردد، مثل رشد قارچ بر روی آثار کاغذی در محیط مرطوب.

 

تاثیر مکانیزم های فوق بر آثار تاریخی به دو عامل جنس اثر و محیطی که اثر در آن قرار دارد رابطة مستقیم دارد. جنس مواد از نظر آسیب شناسی به دو دستة آلی و معدنی تقسیم می شود. مواد آلی ریشة حیاتی دارند و مواد معدنی به موادی گفته میشوند که زنجیرة هیدروکربنی نداشته باشند، مثل سنگ و سفال. به طور کلی مواد معدنی نسبت به مواد آلی مقاوم تر می باشند و نیاز به حفاظت چندانی ندارند. البته برخی از اشیاء نیز ممکن است از ترکیب مواد آلی و معدنی ساخته شده باشند.

 

عموماً چندین عامل در تخریب یک شئ نقش دارند. گاه عوامل مختلف در کنار یکدیگر باعث تشدید روند تخریب عامل آسیب رسان میشوند. برخی از عوامل تخریب از جمله دما، رطوبت و نور (در حدی که برای شئ مضر باشند) می توانند آسیب هایی را که در هر سه دستة اصلی مکانیزم های تخریب جای میگیرند، بر شئ وارد سازند. برای مثال عامل رطوبت همراه با نوسانات دما می تواند باعث فروپاشی ساختار سنگ شود که این یک فرایند فیزیکی است. اما همین عامل رطوبت میتواند باعث انجام واکنش های شیمیایی شود و یا بستر مناسبی را برای رشد میکرو ارگانیزم ها فراهم کند.

به جز حوادث و آسیب های مکانیکی تمامی دیگر عوامل آسیب رسان و مخرب از محیط نشات می گیرند.

عوامل آسیب رسان:

- ساختار اثر: در صورت عدم مرغوبیت یا تولید ناقص، آسیب زیادی متوجه اشیاء می شود. نمونة آن بیماری شیشه است که در صورت وجود مقدار زیاد قلیا در ساختمان شیشه شوره های پودری شکلی در سطح شئ ظاهر خواهد شد. این نوع آسیب در مواد دیگر به شکل تیره شدن و کم رنگ شدن رنگ ها یا رنگینه های منسوجات، زوال بعضی از کاغذ ها و تغییر رنگ اغلب پلاستیک های جدید، بروز می کند. (روشهای نوین مرمت و نگهداری اموال فرهنگی، ریدرر، ص 24).

نور: از مهم ترین تاثیرات مخرب نور میتوان رنگ بری، افزایش دما، سستی و پوسیدگی کاغذ و منسوجات را نام برد.

میزان تخریب و تاثیر نور بستگی به کیفیت نور، شدت نور و شرایط محیطی دارد. نور نشر شده از منابع نوری طبیعی یا مصنوعی، هم در محدودة مرئی و هم نامرئی، می تواند آسیب رسان باشد. شدت این آسیب تابع طول موج پرتو هایی است که به شئ اصابت می کند.

نور مادون قرمز که در منابع نوری معمولی میزان آن حدود 90 – 60 درصد است عامل آسیب حرارتی است. از اَشکال عادی این نوع آسیب میتوان به ترک برداشتن چوب یا تاب برداشتن تخته های نقاشی شده اشاره کرد.

نور فرابنفش که تنها بخش کوچکی (کمتر از یک درصد) از طیف منابع نوری معمولی را شامل می شود. بسته به مدت تابش به اشیاء به سرعت موجب تخریب می شود. به ویژه مواد آلی نسبت به این نور حساس ترند. بر اثر این نور رنگینه های منسوجات رنگ می بازند، بست ها و ورنی ها به مرور تیره می شوند و کاغذ زرد و شکننده می شود. (اگر کاغذ نا مرغوب باشد کاملاً متلاشی می شود).

پرتو غیر قابل رؤیت ماوراء بنفش مخرب ترین بخش نور است که باعث تخریب و پوسیدگی می شود. مقدار پرتو های ماوراء بنفش موجود در نمایشگاه ها و موزه ها را می توان با وسایل مخصوصی اندازه گیری نمود و در نتیجه به کنترل آن پرداخت. مثلاً استفاده از ورقه های ویژة پلاستیک حاوی ترکیبات جذب کنندة پرتوهای ماوراء بنفش، حذف این پرتو های مخرب را ممکن می سازد. این ورقه ها تحت نام های تجاری اوروگلاس UFدر آمریکا با نام تجاری پلکسی گلاس UF یا پرسپکس VF میتوان تهیه نمود.

تابش دراز مدت نور مصنوعی همانقدر در رنگ پریدگی پارچه مؤثر است که قرار دادن پارچه در مدتی نسبتاً کوتاه تر در برابر تابش آفتاب؛ چرا که شدت منابع نور مصنوعی نسبتاً کم است. هم چنین رطوبت نسبی در مجاورت نور، اثر تعیین کننده ای در رنگ پریدگی مواد رنگی و تغییرات فتو شیمیایی دارد.

علاوه بر اثرات مخرب نور بر اشیاء، میتوان در صورت فراهم آوردن شرایط کنترل شده، استفاده های مفیدی هم از آن نمود. برای مثال " لکه هایی که با شستشوی عادی پاک نمی شوند، غالباً با روشی موسوم به رنگ بری تمیز می گردند. ساده ترین شکل رنگ بری با اکسید کردن، قرار دادن لکه در معرض هوا و نور خورشید (یا نور ماوراء بنفش) می باشد. این روش در مورد پاپیروس های مصری که در آنها خطوط با مادة پایدار ذغال نوشته شده اند بسیار موفقیت آمیز بوده است." (حفاظت، نگهداری و مرمت آثار هنری و تاریخی، پلندرلیت و ورنر، ص96).

دما: دما یکی از عوامل مهم در تخریب آثار است که در صورت کنترل نشدن آن و با نوساناتی که می تواند در بازه های زمانی کوتاه مدت داشته باشد، آسیب های جدی به آثار و اشیاء وارد می سازد.

 

"دمای زیاد: به طور غیر مستقیم با کاهش رطوبت و افزایش خشکی، اثر مخرب دارد. ایجاد روشنایی نامناسب در ویترین ها و استفاده از نور شدید برای عکاسی در موزه ها گاهی موجب بالا رفتن دما و در نتیجه تخریب آثار می شود. در غیر این صورت آثار هنری معمولاً در معرض درجه حرارت های بالقوه مخرب قرار نمی گیرند. در موارد حاد نوسان حرارتی بر سطوح بناها بین 80 – 60 درجه سانتی گراد است. تغییر دما در شبانه روز یا پس از بارندگی باعث بوجود آمدن نوعی حالت پوسته ای می شود که به آن هوازدگی وول ساک (Woolsack Weathering) گفته می شود. این شکل از هوا زدگی به خصوص در مصر موجب تخریب سطوح و محو شدن نوشته ها در نقوش آثار شده است.

 

دمای کم: در دمای کم تر از نقطة انجماد ازدیاد حجم آب باعث متلاشی شدن ساختار معدنی سنگ های طبیعی و تبدیل آن به ماسه می شود. مهم ترین علت تخریب ساختمان ها و تندیس های سنگی یخ بُر (Frost Action) شدن است." (روش های نوین مرمت و نگهداری اموال فرهنگی، ریدرر، ص 16).

رطوبت: رطوبت نسبی (Relative Humidity) و دمای محیط اثرات تعیین کننده ای بر پایداری و استحکام آثار دارند. "رطوبت نسبی مقدار مشخصی از هوا عبارت است از نسبت مقدار رطوبت موجود در حجم معینی از هوا بر مقدار رطوبت لازم برای اشباع همان حجم از هوا در دمای یکسان. موقعی گفته می شود هوا اشباع شده است که دیگر آب را به صورت بخار در خود نگاه ندارد. هنگامی که هوای اشباع شده از رطوبت سرد می شود، آب فوراً به صورت شبنم در می آید، زیرا هوا نمی تواند همان مقدار آب را در دمای پایین تر در خود نگاه دارد." (حفاظت، نگهداری و مرمت آثار هنری و تاریخی، پلندرلیت و ورنر، ص 1).

با کنترل شرایط محیطی موزه ها می توان از تخریب تدریجی اشیاء جلوگیری نمود، اما آثار بیرون از موزه ها، هم تحت تاثیر تغییرات میزان رطوبت قرار می گیرد و هم تحت تاثیر تغییرات ناگهانی هوا. به عنوان مثال اشیائی که در گورها یافت می شوند و پس از حفاری در معرض هوای آزاد قرار می گیرند، به سرعت از بین می روند. علت این پدیده این است که اشیاء در مدت طولانی با شرایط محیط خود به حالت تعادل رسیده اند. در این وضعیت کاهش ناگهانی رطوبت در مورد مواد آلی باعث جمع شدن، کجی و از شکل افتادگی و در مورد اشیاء سنگی و سفالینه ها موجب خرد شدن آنها می شود. اشیاء چوبی، استخوانی و عاجی ساختار سلولی دارند. بیرون آوردن این اشیاء از درون خاک در شرایطی که پر آب و خیس شده باشند مشکلات بیشتری خواهد داشت. بعد از بیرون آوردن این اشیاء اگر به سرعت خشک شوند، بافت سلولیِ ضعیف آنها متلاشی خواهد شد. در این مواقع لازم است اشیاء فوراً در آب قرار گرفته و بعد در پارچه مرطوب بسته شوند، سپس باید آنها را در کیسه های پلی تن قرار داد و به آزمایشگاه مخصوص برد تا مورد عملیات مخصوص حفاظتی قرار گیرند.

اشیاء مدفون در زمین های نمک دار نه تنها تحت تاثیر رطوبت قرار می گیرند بلکه نمک های محلول در آب های موجود در زمین نیز رهایشان نمی کنند. در این موارد ضروری است که شئ با آب بدون نمک شسته شود تا نمک های محلول جذب شده، خارج و از تبلور بیشتر آنها بر سطح شئ جلوگیری به عمل آید. فلزاتی که در زیرِ زمین تحت تاثیر فعل و انفعال خوردگی قرار گرفته و می پوسند، پس از مدتی این گونه واکنش های شیمیایی قطع شده و در واقع شئ با محیط خود به تعادل می رسد و فعل و انفعال متوقف می شود، اما پس از حفاری شئ در برابر محیط جدید قرار می گیرد و ممکن است فرایند خوردگی بار دیگر فعال شود تا مدت زمانی بگذرد و بار دیگر تعادل بین شئ و محیط بر قرار شود.

افزایش و کاهش پی در پی رطوبت موجب تغییر حجم آثار و اشیاء می شود. علاوه بر این رطوبت بسیار باعث زنگ زدگی آهن و رشد سریع خوردگی در اشیاء برنزی، مسی و سربی می شود. خوردگی نقره فقط در محیط هایی بروز می کند که میزان رطوبت نسبی بالاست. رطوبت سریعاً به سطح شیشه های با قلیای زیاد حمله می کند و آن را به ماده ای کدر و سفید رنگ (بیماری شیشه) مبدل می سازد. نمک های نم گیری که معمولاً در اشیاء سنگی و سرامیکی مکشوفه از محیط های باستانی، دیوار نگاره ها یا سنگ چین بناهای تاریخی موجود است، تحت تاثیر رطوبت، حل یا متبلور می شود یا از حالت خشک به حالت آب دار در می آید. (MgSO4 à MgSO4. 6H2O) در چنین شرایطی به دلیل فشار ناشی از تبلور و ازدیاد حجم نمک ها ماده متلاشی می شود. رطوبت لازمة رشد میکرو ارگانیزم هایی است که علاوه بر مواد آلی به سنگ، شیشه و حتی برنز نیز حمله می کنند.

 

کمترین حد مجاز رطوبت نسبی: با در نظر گرفتن حساسیت تمام مواد آلی در برابر خشکی، پایین ترین، حد رطوبت نسبی بی خطر را باید 50% ذکر نمود (در محدودة دمای تعیین شده) بیشترین حد مجاز رطوبت نسبی: بزرگترین خطر افزایش میزان رطوبت نسبی، فراهم شدن شرایط محیطی لازم برای رشد و نمو کپک ها بر روی کلیة آثاری است که مواد غذایی ضروری این گروه از موجودات زنده را در خود دارند، مثل چسب و چرم و کاغذ (مشاهدة کپک ها نشانة بیشتر بودن رطوبت نسبی هوا از حد مجاز است)

با نگاه داشتن مقدار رطوبت نسبی هوا در کمتر از 68% میتوان از رشد کپک ها جلوگیری نمود. بنابراین حدود رطوبت نسبی هوا را باید بین 65 – 50 درصد و دما را بین 25 – 16 درجه سانتی گراد دانست.

 

اسیدها و بازها: اسید ماده ای است که با انحلال در آب یون های هیدروژن تولید می کند و باز یا قلیا ماده ای است که بر اثر حل شدن در آب یون های هیدروکسیل ایجاد می نماید. اسید ها و قلیاها بسته به نوع و غلظت شان یکدیگر را خنثی نموده و نمک تولید می کنند. حجم های اسیدی و بازی که در واکنش خنثی شدن شرکت می کنند نا برابر و متفاوت می باشند.

خاصیت قلیایی بعضی مواد گاه باعث محافظت و مقاومت در برابر کپک ها و سایر میکرو ارگانیزم ها (که بیشتر اسیدیته ضعیف را ترجیح می دهند) می شود. اما یکی از اشکالات قلیایی بودن مواد تمایل به تغییر رنگ می باشد؛ در اشیاء رنگی از رنگی به رنگی دیگر (مثلاً سبزهای درخشان به قهوه ای چرک تبدیل می شوند) و در اشیاء رنگ روشن تمایل به زرد شدن. احتمالاً عامل اصلی به وجود آمدنِ این رنگ وجود مقدار زیاد آهن در گرد و خاک است که باعث تولید هیدروکسید رنگی می شود. این فعل و انفعال در نتیجة لک برداشتن آثار با افزایش رطوبت شدت می یابد. ساختار مواد آلی که در محیط های قلیایی شدید و یا برای مدتی طولانی در محیط های قلیایی ضعیف تر قرار می گیرند برای همیشه ضعیف و سست شده و بافت سلولی آنها فاسد می شود. بنابراین شدت فعل و انفعال باز ها به دو عامل زمان و شدت قلیایی بودن (چه در ساختار شئ و چه در محیط های قلیایی مثل شوینده ها) بستگی دارد.

خاصیت اسیدی یا در هنگام ساخت شئ و یا طی زمان در آن به وجود می آید. در صورتی که خاصیت اسیدی آن بیشتر از حد مجاز باشد دوام شئ شدیداً به خطر می افتد و ساختار آن پوسیده و سست می شود. معمولاً برای هر ماده حد متوسطی اسید در نظر گرفته می شود که اگر میزان آن بیشتر از این حد باشد، سلامت شئ به خطر می افتد. مثلاً در مورد کاغذ اگر PH کمتر از 5.5 باشد باید حتماً اسیدیته کاغذ را از بین برد.

مقدار خاصیت اسیدی را با روش عصاره گرفتن TAPPL و یا با استفاده از الکترود مخصوص تعیین کرده و با PH نشان می دهند. هر چه عدد PH کوچکتر باشد خاصیت اسیدی بیشتری دارد و هر چه عدد بزرگتر باشد به محیط های قلیایی نزدیک تر است.

 

نمک: نمک های محلول ممکن است حاصل تجزیة خود اثر و یا ناشی از منابع خارجی مثل جو، خاک یا روش های نا مناسب تمیز کردن و نگهداری باشند. رطوبت تاثیر مهمی در ایفای نقش مخرب نمک ها دارد. در صورت عدم وجود آب هیچ گونه جا به جایی، تبلور و تبلور مجدد در نمک های محلول صورت نخواهد گرفت. مثلاً نمک و مواد آلی موجود در گل رطوبت را جذب و دفع نموده و باعث افزایش و کاهش حجم شئ می شوند. در نهایت سطح گل پوسیده شده و به صورت پودر در آمده و اثر گلی متلاشی می شود. هم چنین نمک به علت جاذب الرطوبه بودن می تواند شرایط لازم برای رشد میکرو ارگانیزم ها را فراهم آورد.

نمک های متبلور شده بسته به موقعیت مکانی خود آسیب های متفاوتی را به شئ وارد می سازند. نمک هایی را که در سطح متبلور می شوند اصطلاحاً شوره می نامند. (در مورد بعضی مواد، تبلور برخی نمک ها صرفاً روی سطح صورت می گیرد و پس از مدتی آب باران این نمک ها را شسته و پاک می کند و ماده بدون آسیب باقی می ماند)

تبلور نمک ها در داخل خلل و فرج را نهان شکفتگی یا زیر شکفتگی گویند. معمولاً تبلور در فاصلة معینی در زیر سطح شئ موجب بیشترین آسیب رسانی می شوند.

از عوامل تعیین کنندة موقعیت مکانی تبلور می توان به ماهیت نمک، بافت ماده و شرایط تبخیر اشاره کرد. گاهی نمک های محلول و آب موجود در خاک می توانند بدون اینکه به شکل ظاهری اثر آسیب وارد نمایند، به قسمت های مرکزی بافت داخلی آن نفوذ کنند. نمک های محلول به دلیل قدرت جذب آب از طریق همین منافذ به سهولت تا اعماق بافت داخلی رسوخ می نمایند. هنگامی که آثار متخلخل از زیر زمین خارج می شوند، نمی توان از تماس آنها با هوای خشک تر اجتناب ورزید. این اشیاء که مدت ها در محیط مرطوب قرار داشته اند آب به درون منافذ آنها (بافت داخلی) رسوخ کرده، پس از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد (هوای خشک تر)، آب ها همواره با نمک های محلول به سطح شئ منتقل می گردند. پس از تبخیر آب چون نمک ها نمی توانند تبخیر شوند لذا متبلور شده و افزایش حجم پیدا می کنند و به سطح شئ فشار وارد می آورند (مثل فشار به لعاب سفال ها) و لذا قسمت هایی از شئ متورق می شود.

 

میکرو ارگانیزم ها: آسیب های بیولوژیکی آسیب هایی هستند که حاصل رشد و نمو قارچ ها، کپک ها، خزه ها و ... می باشد. وجود رطوبت و مواد مغذی از دلایل مهم پیدایش این نوع عامل های آسیب رسان می باشند که معمولاً ساختار مواد آلی دارای چنین ویژگی ای می باشد. خاصیت جاذب الرطوبه ( Hygroscopic Property) بودن در بعضی مواد بستر مناسب را جهت واکنش های میکرو ارگانیزمی به وجود می آورد.

کلمه های کپک یا کپرک و یا زنگ گیاهی به قارچ های ریزی که انواع و اقسام زیادی دارند اطلاق می شود. البته باید اذعان نمود که تمامی این قارچ ها تقریباً شبیه به هم بوده و از رشته بسیار ریزی موسوم به ریسه تشکیل شده اند. از به هم پیوستن این ریسه ها، میسلیوم یا رشتة رشد کننده قارچ تشکیل می شود که به نوبة خود هاگ را ایجاد می نماید که از نظر تعداد بسیار زیاد اند. قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب و تاریک رشد می کنند و در این صورت موادی که بر روی آنها رشد می نمایند بر اثر تماس با میسلیوم لکه لکه شده و یا به مواد رنگی ای که در طی رشد این گیاهان به وجود می آیند آلوده می شوند. با نگاه داشتن مقدار رطوبت نسبی هوا در کمتر از 68% می توان از رشد کپک ها جلوگیری نمود.

آلودگی هوا: یکی از مشکلات ناشی از وجود نا خالصی های مختلف هوا را می توان هوای مرطوب و حاوی نمک دریا نام برد. این هوا به کمک باد به سمت خشکی آمده و با از دست دادن رطوبت خود دارای ذرات بسیار ریز و پراکندة بلورهای نمک می شود. نمک ماده ای است رطوبت گیر و این خاصیت موجب مرطوب شدن فضای اطراف آن می گردد. این رطوبت شرایط لازم برای رشد میکرو ارگانیزم ها را حتی در محل هایی که به ظاهر خشک هستند فراهم می آورد.

 

آلودگی های هوا در مکان های مجاور شهر ها و مناطق صنعتی: آسیب های حاصل از این گونه آلودگی ها تقریباً بر تمامی آثار وارد شده و کنترل آن نیز چندان آسان نیست (به جز استفاده از تاسیسات گران قیمت تهویه مطبوع راه دیگری برای جلوگیری از ورود گازهای گوگردی وجود ندارد)

 

گاز سولفور هیدروژن (H2S) یا هیدروژن سولفوره (سولفور سرب سیاه رنگ) با تمام فلزات قدیمی به جز طلا ترکیب شده و سولفورهای تیره رنگ را به وجود می آورد. این گاز به ویژه اثر مخربی بر لایه های بسیار نازک رنگ حاوی سرب سفید (کربنات سرب قلیایی) و سرب قرمز دارد. لکه هایی که ایجاد می شود بد شکلی زیادی به شئ می دهد.

یکی دیگر از گازهای آلایندة هوا در مناطق صنعتی گاز انیدرید سولفورو می باشد که این گاز در نهایت به اسید سولفوریک تبدیل شده و بر مواد زیادی تاثیر می گذارد. نقش خوردگی این اسید بر موادی که در تماس با هوا هستند مثل سنگ های ساختمانی و فلزات کاملاً مشهود است.

 

گوگرد موجود در هوا از سوختن مواد سوختی مثل زغال، زغال سنگ یا نفت حاصل می شود. تنها راه محافظت از آثار جلوگیری از ورود این عوامل مخرب به درون موزه ها و نمایشگاه ها می باشد.

وجود دوده در هوای مناطق صنعتی یکی دیگر از مشکلات در این مناطق می باشد. دوده ماده ای چرب و آلوده به اسید سولفوریک است. وقتی در ریز ترک های اشیاء فرسوده و یا خلل و فرج اشیاء متخلخل وارد می شود، به بافت آنها نفوذ کرده و باعث از بین رفتن و پوسیدگی کلیة موادی می گردد که با آنها در تماس است.

 

حوادث طبیعی: رخداد های سالیان گذشته نشان داده که چگونه حوادث طبیعی می تواند با نیروهای عظیم و مهار نشدنی خود محل یا دیاری را ویران سازند و دارایی های فرهنگی را تخریب یا منهدم کنند. برای مثال "در سال 1966 رود آرنو در فلورانس طغیان کرد و به درون کلیسا ها، موزه ها و بایگانی ها سرازیر شد. آسیب وارده به کتاب ها، نقاشی ها و لوازم منزل به قدری بود که هنوز هم مرمت آنها ادامه دارد. چند سال پیش زلزله مهم ترین بناهای کشور برمه را خراب کرد. تاریخ چنین حوادث طبیعی (مدفون شدن روستاها در زیر بهمن، تهاجم آب دریا به درون خشکی و فرا گرفتن تمام سطح زمین) را می توان تا دوران باستان تعقیب کرد، یعنی زمانی که شهر های مشهور و پیش رفته ای مانند پمپئی و هرکولانئوم بر اثر فوران آتش فشان از بین رفتند." (روش های نوین مرمت و نگهداری اموال فرهنگی، ریدرر، ص 26).

آسیب های انسانی: برخی آثار چندان آسیب پذیر نیستند ولی بیشترین صدمه ای که به آنها وارد می گردد در داخل موزه و بر اثر بی دقتی موزه داران در حمل و نقل و جا به جایی آنهاست که سبب شکستگی آنها می شود. هم چنین انباشته شدن بی اندازه و نا منظم اشیاء در مخزن ها نیز از مواردی است که موجب لطمه زدن به آثار می شود. از آسیب های انسانی می توان موارد زیر را بر شمرد:

 

عیوب مرمتی: در کنار نقایص مواد و شیوة تولید، به عیوب مرمتی نیز بایستی توجه داشت. بعضی از نمونه های آشکار این نوع آسیب را می توان در زمینة مرمت سنگ ملاحظه کرد. آسیب شناسی آکروپولیس نشان داد که زنگ زدن میخ ها و قید های آهنی مورد استفاده در فعالیت های مرمتی انجام شده بین سال های 1870 تا 1930 موجب ترکیدن سنگ ها شده و ثبات قسمت های بزرگی از پارتنون و ارختئون را به خطر انداخته است. بین سال های 1900 تا 1930 از مواد شیمیایی زیاد استفاده می شد و در برخی موارد به جای تشکیل ترکیب های پیش بینی شده، ترکیبات سنگی تجزیه می گردید. بسیاری از آسیب هایی که اکنون ملاحظه می کنیم، مربوط به آن زمان است. اشباع سنگ های فرسوده با رزین های سنتزی نیز آثار تخریبی در پی داشت. نمونه هایی از پوسته شدن سطح سنگ و فرو شست شیار های عمیق در سنگ نرم (پس از نفوذ آب در سطح رزین) دیده شده است. نمونه های زیادی از مواد نیز به منظور استحکام بخشی، با مواد خورنده اشباع شده اند. بنابراین خطر استفاده از مواد آزمایش نشده برای محافظت از اشیاء هنری را نباید ناچیز شمرد.

 

علم و هنر ستیزی: "چند مورد تخریب تماشایی و عمدی آثار هنری در سال های اخیر توجه مردم را به این نوع تخریب که به رغم نادر بودن دارای تاثیر ماندگار و همیشگی است، جلب کرد. به عنوان نمونه در سال 1976 پیه تا ی (تندیس سوگواری حضرت مریم بر جسد مسیح) میکل آنژ در کلسیای جامع سن پترز در رم بر اثر وارد شدن ضربه های چکش به شدت صدمه دید ... نمونه های بی شماری از وارد شدن آسیب های جزئی به وسیلة بازدید کنندگان نمایشگاه ها وجود دارد ولی مرمت همین آسیب های جزئی کاری بس دشوار است. اغلب آذین ها و برآمدگی های اشیاء بزرگ جدا یا شکسته می شوند، بعلاوه تمیز کردن جوهر خودکار یا روژ لب از روی اشیاء موزه ای نه تنها کاری دشوار است بلکه گاهی برگرداندن شئ به وضع اصلی اش نا ممکن است. نوشتن حروف اول نام یا تاریخ بر روی دیوار نگاره ها و نقش برجسته ها بیش از هر آسیب دیگری موجب تحلیل رفتن بدنة آنها می شود. آسیب های ناشی از جنگ را هم باید در این گروه جای داد. مثلاً طی جنگ جهانی دوم آثار منحصر بفرد موزه های برلین منهدم شد. بعضی از اشیای شدیداً آسیب دیده را می توان از درون خرابه های موزه های بمباران شده نجات داد و مرمت گران هنوز به تعمیر این نوع آسیب ها اشتغال دارند. علاوه بر این موزه ها ساختمان های بی حفاظ نیز در معرض خطرهای جنگ قرار دارند. نمونه های بی شماری از پیکره سازی های ساختمانی، دیوار نگاره ها و تزئینات به طرز غیر قابل جبرانی از بین رفته اند. در حالی که با توجه به طرح های اصلی فقط می توان بخش ناچیزی از آنها را ترمیم یا جایگزین کرد."(روش های نوین مرمت و نگهداری اموال فرهنگی، ریدرر، صص 26-25).

آسیب بر اثر استفاده: کار مرمت گران علاوه بر تعمیر آسیب های وارده از ناحیة فعالیت کم و بیش سریع و رو به رشد نیروهای طبیعی، مرمت و صدمات وارده به اشیاء در اثر استفاده و شکستگی را نیز شامل می شود. کمتر اتفاق می افتد که یک شئ تاریخی – فرهنگی به صورت دست نخورده وارد مجموعه شود. شیشه و سرامیک های شکستة قدیمی را بایستی مجدداً وصالی کرد، تکه های مفقودشان را جایگزین و سطح شان را موزون کرد. چرم و پارچه های فرسوده نیاز به استحکام بخشی و تعمیر دارند. تعمیرات ناقص پیشین و رنگ های اضافی (کار شده برای پوشاندن خرابی ها( سطح دیوار نگاره ها و تندیس ها از دیگر آسیب های ناشی از استفاده به شمار می رود. در اثر استفادة بی ملاحظه از آثار تاریخی به آنها صدمه می رسد. به عنوان مثال در معابد و رهبان خانه های بودایی به دلیل استفاده از چراغ های نفتی لایة ضخیمی از دوده روی نقاشی ها و تندیس های قدیمی را پوشانده است. دوده به درون لایة رنگ نفوذ می کند و بدون صدمه زدن به نقاشی، پاک کردن آن ممکن نیست. استفاده از مصالح ساختمان های قدیمی برای بنا کردن ساختمان های جدید نمونة تخریب افراطی ساختمان هاست. به عنوان مثال میتوان به مصالح آرامگاه مصری متعلق به دورة تل العمارنه Amarna که مصالح آن صرف تکمیل یک دروازة عظیم شد (حدود چهل هزار بلوک منقوش)، اشاره کرد.

 

آسیب در حین جا به جایی: انتقال آثار هنری به موزه ها یا نمایشگاه های مخصوص برای تمام آثار خطر آفرین است، زیرا در حین جا به جایی احتمال صدمه دیدن آنها زیاد است. مثلاٌ " برای انتقال پیه تا ی میکل آنژ به نیویورک یا انتقال مونالیزای لئو ناردو داوینچی به توکیو سیستم های بسته بندی ویژه ای با جعبه های چند لا و مقاوم در برابر تغییر شرایط آب و هوایی طراحی شد." (روش های نوین مرمت و نگهداری اموال فرهنگی، ریدرر، ص 25.) با وجود این حمل بی ملاحظة اشیاء اغلب موجب وارد شدن آسیب مکانیکی و آسیب ناشی از نوسان های آب و هوایی می شود.

روش های مرمت و حفاظت آثار:

سنگ های رسوبی چون دارای خلل و فرج هستند زوال پذیر می باشند زیرا نمک در خلل و فرج آن ها نفوذ می کند و همچنین به آسانی رطوبت را جذب می کند و این نکته سبب پوسته شدن سطح این سنگ ها می گردد. بنابراین اشیاء و یا آثار کانی باستانی را باید زه کشی کرد و یا آنکه در مکان های کاملاً خشک قرار داد. سنگ معدن که در مجسمه سازی از دوران های باستانی کاربرد فراوان داشته است، احتیاج به مراقبت فراوان دارد، از جمله آنکه نباید در مخزن نزدیک تراشه های چوبی و قطعات فلزی قرار گیرد زیرا روی آن لکه ایجاد می شود. بنابراین مجسمه های سنگی مرمر را در مخزن موزه ها باید در صورت امکان با پارچه های ضد خاک و ضد آتش پوشاند. اشیاء ساخته شده از سنگ مرمر در تالارهای نمایش را باید مرتب گرد گیری کرد. بعضی از آثار سنگی باستانی که ساختار مقاوم تری دارند چندان آسیب پذیر نمی باشند و بیشترین صدمة وارد بر آنها مربوط به حمل و نقل، جا به جایی و هم چنین انباشته شدن بی اندازه و نا منظم آنها در مخازن است که موجب شکستگی آثار می شود.

شیشه های باستانی به دلیل دارا بودن مواد قلیاییِ بیشتر آسیب پذیر ترند، بنا بر این باید آنها را در محفظه های خلاء و یا در کنار بسته های حاوی سیلیس قرار داد، زیرا سیلیس رطوبت را جذب کرده و مانع از تخریب اثر می گردد.

اشیاء نقره ای را باید ابتدا کاملاً تمیز کرد و سپس در مخزن قرار داد. نقره به آسانی تیره می شود به خصوص در کنار ترکیبات گوگرد که به هر حال در جوّ شهرهای صنعتی فراوان است. اشیاء نقره ای را می توان در لفاف های محافظ یا جعبه های مقوایی قرار داد تا امکان تاثیر ترکیبات گوگرد را تقلیل دهد و از سیاه شدن آنها جلوگیری کند.

اشیاء و آثار ساخته شده از طلا نیاز به حفظ و مرمت چندانی ندارند. تنها خطری که آنها را تهدید می کند، سرقت است. اغلب موزه ها مجموعه های طلای خود را که در معرض نمایش نمی باشند در بانک ها به امانت می گذارند.

اشیاء ساخته شده از مس و آلیاژهای آن را باید ابتدا کاملاً تمیز و با میله های مخصوص که سر آنها از چرم است براق نمود و سپس به مخزن برد. با پوشش محافظ از مواد شیمیایی پلی اکیلن و استات سلولز بر روی سطح شئ نیز می توان برای به تعویق انداختن سیاه شدن اثر استفاده کرد. در موزه داری توصیه می شود که زنگار یا پاتین روی آثار فلزی قدیمی، به خصوص مفرغ و برنز را حفظ کرد و برای برداشتن آن اقدام نکرد ولی احتمال دارد که در این آثار فساد ظاهر شده باشد. بنابراین باید ابتدا آن فساد را بر طرف کرد و سپس به مخزن سپرد تا از فساد بیشتر جلوگیری شود. چنانچه احتمال فساد بیشتر و گسترش آن باشد شئ را باید در یک محفظة خلاء گذاشت و یا آنکه در جعبة آن تعدادی از ژل های جاذب الرطوبه را مانند ژل سیلیکات قرار داد.

اشیاء آهنی که به صورت سالم به موزه وارد می شوند لازم است به دقت تمیز شده، برای پوشاندن سطح آنها از نوعی پوشش محافظ که مانع تماس هوا با سطح فلز می گردد استفاده کرد و سطح شئ را با لایه ای از آن پوشاند. اکنون در بازار فراورده های تجاری متعددی از مشتقات نفت عرضه می شود که برای پیش گیری از زنگ زدگی آهن و فولاد مفید است و موزه ها هم می توانند از آن ها استفاده کنند. اشیائی که زنگ خوردگی شدیدی داشته باشند ابتدا باید زنگ خوردگی آنها را مهار کرد و سپس در مخزن قرار داد.

نگهداری تابلوهای رنگ روغن و تابلوهایی که بر روی بوم تهیه می شوند از مشکلات موزه های هنرهای زیبا می باشد، زیرا این آثار بر اثر حرارت و رطوبت بالا آسیب می بینند. اغلب موزه ها این گونه آثار را در اتاق هایی با تهویة مطبوع و رطوبت نسبی 55 – 50 درصد نگهداری می کنند. نقاشی های روی چوب و هم چنین قاب های چوبی تحت همان شرایط ذکر شده، تاب بر می دارند.

پوست هایی که با روش های ابتدایی چون دودی کردن، مالیدن با فضولات حیوانات یا ادرار دباغی شده اند، چندان مقاوم نیستند و چنانچه رطوبت کافی به آنها نرسد خشک و شکننده می شوند. پوست ها و چرم هایی را که فقط با چرب نمودن دباغی کرده اند باید با یک لایه وازلین پوشانده، سپس در مخزن قرار داد و کریستال های مادة پارا دی کلرو بنزن را در محفظة آنها قرار داد. گاز انیدرید سولفورو باعث پوسیدگی مواد آلی نظیر چرم و کاغذ می شود. هم چنین این گاز مؤثر ترین عامل در پوسیدگی پارچه هاست.

گرد و خاک معمولی حاوی مقدار قابل توجهی آهن در یکی از شکل های آن است. آهن نقش کاتالیزور را در فعل و انفعال انیدرید سولفورو به اسید سولفوریک انجام می دهد. به عنوان مثال می توان در قسمت هایی که برای تثبیت پارچه از میخ یا پونز های آهنی استفاده شده است، شاهد این فعل و انفعال بود. در صورت نیاز استفاده از پونزهای مسی پیشنهاد می شود. منسوجات را از قبیل پارچه، لباس، زیر انداز، رو انداز، تور و ... چه در ویترین و چه در مخزن نباید به طرزی قرار داد که چین بخورد یا تا شود، زیرا با این کار تارها ضعیف شده و بر اثر عدم استفاده پاره می شوند. پارچة بلند را برای نگهداری در مخزن باید به دور یک استوانة چوبی پیچید و این استوانه را می توان به دیوار کوبید و یا از سقف آویزان کرد. داخل لباس ها را میتوان با کاغذ های نرم زر ورقی پر کرد تا مانع از چین خوردگی آنها شود و سپس با کیسة پلاستیک پوشاند و آویزان کرد.

"مشکل ترین مسئله دربارة پارچه هایی که تازه از حفاری و معمولاً از قبرها به دست می آیند این است که از سویی سخت و ترد و از سویی دیگر آنقدر پوسیده اند که تقریباً شبیه تار عنکبوت به نظر می آیند. به منظور استحکام بخشی به این پارچه ها و سهولت در حمل آنها به آزمایشگاه از محلول الکلی 5% نایلون محلول با روش غبار پاشی یا مالیدن با قلم مو در محل حفاری استفاده می کنند." (حفاظت، نگهداری و مرمت آثار هنری و تاریخی، پلندرلیت و ورنر، ص 153).

"حشرات به منسوجاتی که از الیاف حیوانی تهیه شده اند مانند پشم، ابریشم و ... حمله می کنند، بنابراین باید آنها را تمیز کرد و آنگاه ضد بید به آنها افزود." (موزه داری).

هم چنین چوبی را که بر اثر قارچ زدگی یا حملة حشرات سست و بی دوام شده است می توان یا با اشباع کردن آن با یک مادة استحکام بخش (مثل موم یا رزین های مصنوعی)، تحکیم و یا به روش مکانیکی تقویت نمود.

چنانچه اشیاء در وضعیت و شرایط نا مساعدی باشند بهتر است که ابتدا آنها را در آزمایشگاه تقویت کنند و سپس برای ویترین تالار یا مخزن انتخاب نمایند.

استحکام بخشی

روش های استحکام بخشی با اشباع کردن را می توان برای کلیة مواد متخلخل به کار برد. این روش ها به ویژه برای تحکیم آثاری که شکل پیچیده ای دارند، حکاکی هایی که بر اثر فرسایش تدریجی آسیب دیده اند، یا چوب هایی که بر اثر حشره زدگی سوراخ سوراخ شده اند، مناسب است.

عمل اشباع را با غوطه ور ساختن شئ در مادة مناسب، تزریق و یا مالیدن ماده به کمک قلم مو انجام می دهند. در مواردی که سطح شئ با بتونه سست و ورقة طلا پوشیده شده است، اشباع کردن تنها هنگامی نتیجه بخش خواهد بود که از ماده ای استفاده شود که به سهولت نفوذ نماید. در این مورد، استفاده از مواد استحکام بخش مصنوعی حل شده در حلال های آلی توصیه می شود. بتونة نقاشی نیز در همین گروه قرار دارد. اما پیش از شروع کار باید آنرا آزمایش نمود تا در صورتی که بر اثر استفاده از این حلال سست و یا در آن حل می شود، حلال را عوض نموده و محلول ضعیف تری را انتخاب نمود و یا از روش موم زدن استفاده کرد.

کاغذ نسبت به رطوبت هوا بسیار حساس است و از طرف دیگر حشرات و کپک نیز به آن حمله می کنند. استانداردهای کتابخانه ها باید برای کتاب های موزه ها نیز رعایت شود. نسخه های دست نویس کمیاب نیاز به مراقبت ویژه دارند. نقشه های چاپی و چاپ سنگی را باید بر روی توری سوار کرد و با کمک کاغذ برنج که در چین و ژاپن تهیه می شود در محل قرار داد و آنگاه روی آنرا مجدداً با توری پوشاند. برای پوشاندن سطح نقشه های چاپی از یک ورقة شفاف استات سلولز و یا پلاستیک هم می توان استفاده کرد.

از روش های استحکام بخشی کاغذ و نسخ خطی می توان به این موارد اشاره کرد: آهار زنی دوبارة کاغذ (1.5 گرم ژلاتین مرغوب در یک لیتر آب که میتوان نیم گرم مادة قارچ بر مثل توپان یا تیمول هم به آن اضافه کرد.)، رفع چین و چروک ها، م

خوش آمدید : فروش ( پیش فروش ) آپارتمان در خیابان فرشته تهران : جهت اطلاع از قیمت آپارتمان ها و بازدید پروژه با شماره های 02166122699 – 02166122692 -09109808524 حوزه فروش تماس حاصل فرمایید. https://sites.google.com/site/farasazehgostar/apartment-1 فروش آپارتمان سند اداری و واحدهای , مغازه , تجاری در خیابان آزادی تهران https://sites.google.com/site/farasazehgostar/apartment-5 فروش واحد های تجاری و آپارتمان های اداری در بر خیابان آزادی تهران : مغازه های داخل پاساژ مناسب برای موبایل ، کامپیوتر ، صنایع دانش بنیان ، صنایع پزشکی ، دندانپزشکی ، علوم آزمایشگاهی و داروسازی واحد های اداری در متراژ های 60 الی 110 متر مناسب برای دفاتر کلیه شرکت ها اول منطه زوج و فرد طرح ترافیک با تامین پارکینگ 100 درصد و دسترسی مترو ، BRT جهت اطلاع از قیمت آپارتمان ها و بازدید پروژه با شماره های 66122699 – 66122692 - 66120538-09109808524 حوزه فروش تماس حاصل فرمایید. #تهران #اداری #تجاری #مسکونی #مغازه #آپارتمان #ملک #املاک #خرید #فروش #قیمت #مغازه #فرشته #برج #رامسر #ویلا #قیمت آپارتمان #شمال https://sites.google.com/site/farasa رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد - قیمت آپارتمان در تهران , قیمت آپارتمان در تهران همشهری , قیمت آپارتمان در تهران همشهری آنلاین , قیمت آپارتمان در تهران روی دیوار , قیمت آپارتمان در تهرانپارس , قیمت آپارتمان در کیش , قیمت آپارتمان در شهرک غرب , قیمت آپارتمان در شهرک اکباتان , قیمت آپارتمان , جدول قیمت آپارتمان در تهران , جدول قیمت آپارتمان مناطق تهران , جدول قیمت مسکن در مناطق تهران , جدول افزایش قیمت مسکن مهر , جدول قیمت مسکن در مناطق تهران , قيمت مسكن در مناطق مختلف تهران+جدول , قيمت مسكن در تهران , قيمت مسكن در سال 94 , قیمت آپارتمان در تجریش , قیمت آپارتمان در شمال تهران , قیمت خانه در شمال تهران , قیمت مسکن در شمال تهران , قیمت مسکن در شمال شرق تهران , اطلاعیه پیش فروش آپارتمان اداری و مغازه تجاری در بر خیابان آزادی تهران https://sites.google.com/site/farasazehgostar/ #تهران #اداری #تجاری #مسکونی #مغازه #آپارتمان #ملک #املاک #خرید #فروش #قیمت #مغازه #فرشته #برج #رامسر #ویلا #قیمت آپارتمان #شمال https://sites.google.com/site/farasa

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب